بیرون رانی مرحله ی آخر بسیاری از خطوط بازیافت پلاستیک است. خارج کننده ها معمولا مواد یکدست را دریافت می کنند. اگر خط بازیافت در مراحل تمیز کردن و خشک کردن درست عمل نکند، خارج کننده نیز درست عمل نخواهد کرد. این مساله معمولا در دیگر مراحل خط بازیافت اتفاق می افتد.

دستگاه گرانول ساز وظیفه ساخت گرانول یا پلاستیک دانه دانه را برعهده دارد. پلیمرهای قابل بازیافت برای ساخت مواد جدید در دستگاه اکسترودر ذوب می‌شوند و به وسیله یک تیغ در خروجی دستگاه در قطعات کوچک بریده می‌شوند.

مواد اولیه پلیمری به وسیله پیچ‌های داخل دستگاه گرانول‌ساز فشرده شده و سپس ذوب می‌شوند. سپس از طریق پمپاژ کردن، آن‌ها را به سمت نقطه خروجی دستگاه هدایت می‌کنند. رشته‌های خروجی گرانول بعد از بریده شدن توسط تیغه دستگاه اکسترودر به صورت گرانول یا همان دانه‌های ریز درمی‌آیند. این دانه‌ها حرارت بالایی دارند و از طریق نیروی گریز از مرکز به سرعت چرخانده می‌شوند تا در تماس با هوا سرد شوند.

امروزه دستگاه‌های گرانول ساز به‌منظور بازیافت ضایعات پلاستیکی و انواع زباله‌ها طراحی و ساخته می‌شوند. درنتیجه دستگاه‌های گرانول ساز یا اکسترودر نقش بسزایی در تولید مواد اولیه پلاستیکی برای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی دارند.